خاتمی: کفگیر کروبی به ته دیگ خورده

یزدفردا :اخبرا نامه ای از مهدی کروبی  به اقای منتظری منتشر شده که باب جدیدی در تحولات به حساب می آید و در این راستا بدنیست  پاسخ  سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران  به آقای کروبی که پس از سخنان مهدی کروبی و انتساب وی به آقای منتظری  منتشر شده است بدانیم تا حداقل با اطلاع کامل نسبت به مسائل روز نگاه کنیم:

 خاتمی "شاكر خداوند هستم كه گروه آقاي كروبي تلاش كرده‌اند نقطه ضعفي از اين جانب پيدا كنند كه مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بيندازند؛ ولي چيزي براي گفتن نيافتند و بنا بر مثل معروف « كفگيرشان به ته ديگ خورده است.
ایسنا: امام ‌جمعه موقت تهران گفت: از سال 67 كه بنده درس آقاي منتظري را ترك كرده‌ام ديگر حتي براي يك بار هم نزديك بيت ايشان نشده‌ام.

آيت‌الله سيداحمد خاتمي با بيان اين كه « نامه ايشان موارد نقد فراواني دارد» اظهار كرد: ليكن بنده به عنوان يك تكليف شرعي تنها به نكاتي كه ايشان در رابطه با اين‌جانب بيان كرده‌اند براي تنوير افكار عمومي اشاره مي‌كنم.

وي گفت: شاكر خداوند هستم كه گروه آقاي كروبي تلاش كرده‌اند نقطه ضعفي از اين جانب پيدا كنند كه مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بيندازند؛ ولي چيزي براي گفتن نيافتند و بنا بر مثل معروف « كفگيرشان به ته ديگ خورده است.»

سيداحمد خاتمي ادامه داد: آقاي كروبي گفته‌اند آن‌قدر مي‌دانند كه بنده در درس آقاي منتظري شركت مي‌كردم. مثل اين كه آقاي كروبي فراموش كرده‌اند آقاي منتظري بعد از پيروزي انقلاب به عنوان قائم‌مقام رهبري معرفي شدند و شخص ايشان در تحكيم اين جايگاه بيشترين تلاش را كردند. آقاي كروبي در مصاحبه‌اي كه درمهرماه 63 به عنوان سرپرست بنياد شهيد و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي داشته‌اند و در كتاب فقيه عاليقدر جلد دوم از صفحه 423 تا 429 آقاي منتظري را با بيش از 20 وصف ستوده‌اند كه بعضي از آن‌ها غلو نيز هست؛ مثلا ايشان گفته‌اند يكي از ويژگي‌هاي بي‌نظير آقاي منتظري تقوا و بي‌پالايشي ايشان است و با اظهارنظرهاي اين‌چنيني قائم‌مقامي آقاي منتظري را تحكيم كرده‌اند. آقاي كروبي در همان مصاحبه مي‌گويند كه از ويژگي‌هاي آقاي منتظري اين است كه وي، فقيه ، فيلسوف، صاحب‌نظر ، داراي استعداد بي‌نظير، حافظه و هوش بسيار خوبي است؛ اينها تعابيري است كه آقاي كروبي در مورد آقاي منتظري به كار مي‌گيرند. آقاي كروبي هم‌چنين گفته‌اند آقاي منتظري در پيروزي انقلاب بيشترين نقش را پس از امام داشتند و اگر بخواهيم جملات آقاي كروبي در اين ارتباط بگوييم، نقل به درازا مي‌كشد.

وي افزود: آنچه آقاي كروبي از آقاي منتظري مي‌گويند به عنوان قائم‌مقام رهبري است و امام نيز آقاي منتظري را فقيه عالي قدر مي‌ناميدند؛ پس در اين دوره شركت در درس ايشان همراهي با انقلاب محسوب مي‌شود؛ پس آقاي كروبي با اين سخن‌شان مي‌خواستند من را نقد كنند؛ در حالي كه مرا ستوده‌اند.

عضو شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم‌چنين گفت: آقاي كروبي در نامه خود گفته‌اند من از آقاي منتظري حمايت مي‌كردم ، از ايشان بايد پرسيد اين حمايت در چه زماني بوده است، آيا در زمان قائم‌مقامي ايشان بوده يا بعد از آن. در زمان قائم‌مقامي نظام از ايشان دم مي‌زد و من هم كوشيدم قطره‌اي از سيل خروشان مردم باشم. اگر منظور ايشان بعد از عزل آقاي منتظري است كه اين يك دروغ آشكار است، بنده دقيقا از آغاز سال 67 ، يعني شش ماه قبل از عزل آقاي منتظري به علت اين كه مي‌دانستم امام از ايشان ناراضي است ديگر در درسشان شركت نكردم و بعد از عزل نيز جزو اولين استاداني بودم كه در حمايت از امام(ره) در ارتباط با اين اقدام صحبت كردم. همين قدر آقاي كروبي بداند كه از سال 67 كه بنده درس آقاي منتظري را ترك كرده‌ام ديگر حتي براي يك بار هم نزديك بيت ايشان نشده‌ام.

سيداحمد خاتمي افزود: آقاي كروبي گفته‌اند بنده بعد از ارتحال امام با آقاي منتظري مخالف شدم؛ در حالي كه اين نيز دروغ است، اي كاش آقاي كروبي از افراد مطلعي در اين زمينه تحقيق مي‌كردند تا به اين خلاف‌گويي‌ها نيفتند. موضع‌گيري‌هاي بنده را درباره عزل آقاي منتظري عموم طلاب حوزه مي‌دانند؛ البته از كسي كه اين چنين با شايعات دروغين نظام را متهم مي‌كند اين گونه رفتار، غيرمنتظره نيست.

عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم‌چنين گفت: در سال 67 آقاي كروبي به همراه آقاي سيدحميد روحاني و آقاي امام جماراني نامه سرگشاده‌اي براي آقاي منتظري نوشتند و ايشان را مورد نقد قرار دادند كه در آن مقطع كاري درست محسوب مي‌شد و متاسفم بگويم امروز آقاي كروبي در همان دامي قرار گرفته كه آقاي منتظري در آن قرار گرفت، اما گويا نمي‌خواهند به خود بقبولانند كه امروز جريان‌هايي كه آقاي كروبي در آن هستند از مروجان و تاييدكنندگان آقاي منتظري هستند. من به آقاي كروبي مي‌گويم برداشت بسياري از دلسوزان از رفتار ايشان اين است كه در آستانه پياده‌شدن از قطار خودي‌ها و سوار شدن بر قطار غيرخودي‌ها هستند كه اميدوارم اين اتفاق نيفتد و اگر اين اتفاق بيفتد، ايشان دنيا و آخرت خود را تباه خواهند كرد؛ از اين رو از خداوند مي‌خواهم تا دير نشده است ايشان را به صراط مستقيمي كه مدت زيادي از عمرشان را در آن گذرانده‌اند، برگردانند.

وي هم‌چنين با بيان اين كه اميدوارم ايشان جزو ريزش‌هاي انقلاب نباشند، اظهار كرد: اميدوارم همه در راه ولايت و تحكيم مباني انقلاب حركت كنيم و جزو رويش‌ها باشيم.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنين با بيان اين كه « اينجانب هيچ گاه دوست نداشته و ندارم مجبور شوم با آقاي كروبي كه سوابق و پيشينه افتخارآميز مبارزاتي دارند اين‌چنين سخن بگويم» اظهار كرد: ولي از امام آموخته‌ام كه مصلحت نظام برترين مصالح است و اين اشخاص هستند كه بايد فداي نظام شوند نه اين كه نظام خود را براي افراد هزينه كند. بنده خود را موظف مي‌بينم از جايگاه نماز جمعه كه جايگاه مقدسي است و مورد تهاجم قرار گرفته دفاع كنم. مباني مستندبودن سخناني كه در نماز جمعه گفته شد نيز هماني است كه سران دو قوه از سه قوه كشور مي‌گويند و اين كه مطالب گفته‌شده از سوي آقاي كروبي دروغ است؛ بنابراين وجدان و دين من اجازه سكوت به بنده نمي‌دهد و من به تكليفم عمل كرده‌ام.

سيداحمد خاتمي اظهار كرد: آقاي كروبي بدانند اگر بخواهند به اهانت‌ها چه در رابطه با نظام اسلامي و يا شخص بنده كه قطره‌اي از اين اقيانوس خروشان مردمي هستم كه براي آنها خطبه مي‌خواند ادامه بدهند اين مسائل را بي‌جواب نخواهم گذاشت. اميدوارم آقاي كروبي از التهاب‌آفريني دست بردارند و در جهت جبران آسيب‌هايي كه رسانده‌اند تلاش كنند.

وي در پايان گفت : هم‌چنين محض اطلاع جناب كروبي مي‌گويم كه آيت‌الله سيدمحمد سعيدي امام جمعه منصوب مقام معظم رهبري براي قم هستند و 4 امام جمعه قم همگي امامان جمعه اصلي محسوب مي‌شوند. ايشان اين امر را به گونه‌اي نادرست ترسيم كرده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا